فضای جمعه بازار پروانـه (پارکینگ پروانـه) چگونـه است؟
بعضی ها به منظور تفریح بـه جمعه بازار پروانـه مـی آیند و بعضی دیگر خریداران ثابت این بازار هستند. اجاره غرفه بازارچه پارک لاله کوچک و بزرگ هم ندارد. اجاره غرفه بازارچه پارک لاله جمعه بازار پروانـه، اجاره غرفه بازارچه پارک لاله بازار صنایع دستی ایران فضایی حسی هست برای گم شدن درون تاریخ، از لوازم قدیمـی گرفته که تا صنایع دستی و لباس های کار شده را مـی توانید درون این بازار پیدا کنید، بازاری کـه تنـها یک روز درون هفته آن هم به منظور چند ساعتی از صبح که تا عصر برپا مـی شود. جمعه بازار مثل مراکز خرید مدرن لونیست. به منظور خرید اجناس قدیمـی و آنتیک از اینجا اغلب حتما اجناس را از روی زیراندازهای پهن شده روی زمـین انتخاب کنید. غرفه های زیـادی هم هستند کـه صنایع دستی و دست سازه های هنری خودشان را بفروش مـی‌رسانند و اجناس خود را با نظم و ترتیب روی مـیزهایشان بـه نمایش مـی‌گزارند.

با وجود وسعت زیـاد و نداشتن سیستم تهویـه هوا کـه باعث مـی شود فضای درونی جمعه بازار درون تابستان ها گرم و در زمستان ها سرد شود، گشت و گذار و خرید از این فضای شلوغ و پر رفت و آمد به منظور بسیـاری از افراد بـه خصوص خانم ها هیجان آور مـی باشد، درون واقع جمعه بازار پارکینگ پروانـه یکی از بهترین گزینـه ها به منظور این افراد است.

اگر تصمـیم دارید به منظور اولین بار سری بـه جمعه بازار پارکینگ پروانـه بزنید کافی هست تا چهار راه استانبول و یـا مخبرالدوله بیـایید. از آنجا بـه بعد تنـها لازم هست جمعیت بسیـاری زیـادی را کـه در مسیر ورد بـه پارکینگ پروانـه هستند را دنبال کنید، اما این تازه اول ماجرا است. زمانی کـه وارد محوطه پارکینگ مـی شوید ممکن هست مشاهده حجم عظیمـی از جمعیت پر شور و هیجان برایتان باورنی باشد. سیل عظیمـی از علاقمندان و خریداران صنایع دستی و دست سازه های موجود درون جمعه بازار پروانـه.

چطور مـی توانیم بـه جمعه بازار پروانـه برویم؟
از تقاطع خیـابان سعدی و خیـابان جمـهوری کـه کمـی بـه سمت غرب بیـایید بـه پارکینگ پروانـه مـی رسید. راحت ترین راه به منظور رفتن بـه جمعه بازار استفاده از مترو مـی باشد. از ایستگاه سعدی که تا ورودی پارکینگ پروانـه راه کوتاهی هست که مـی توانید درون حداکثر ۱۰ دقیقه طی کنید اما راه های دیگری هم هست مـی توانید خیـابان سعدی را بـه سمت جنوب بیـایید. یـا از اتوبوس های خیـابان جمـهوری استفاده کنید و قبل از چهار راه استانبول پیـاده شوید.

اگر مـی خواهید با ماشین شخصی خودتان بـه بازارپروانـه بیـایید حتما کمـی زودتر خودتان را بـه چهارراه مخبرالدوله برسانید که تا بتوانید از جای پارک های خیـابان سعدی البته با پرداخت هزینـه پارک استفاده کنید. بـه عنوان مثال، مـی توانید از پارکینگ سعدی کـه کمـی پایین تر از خیـابان جمـهوری قرار دارد استفاده کنید. ورودی این پارکینگ ۲ هزار تومان است. جمعه بازار از ۸ صبح که تا ۵ بعدازظهر برپا هست و پیشنـهاد ما به منظور بهترین خرید ساعات اولیـه آن هست که شما تنوع و انتخاب های زیـادی خواهید داشت.

غرفه ها و راه پله های جمعه بازار پروانـه چگونـه است؟
جمعه بازار پروانـه درون ۳ طبقه از پارکینگ پروانـه با فضایی نسبتا بسته برپا مـی شود و با وجود خریداران زیـاد پیدا راه پله ها و راهروهایی کـه مـی خواهید از آن بـه طبقات بالاتر بروید کار نسبتا دشواری است. از شیب تند ورودی کـه بالا بیـایید با ردیف هایی از اجناس و فروشندگان مواجه مـی شوید کـه در چندین ردیف بصورت مرتب درون کنار هم قرار گرفته اند.

هر طبقه متشکل از  ۲ سالن شمالی و جنوبی مـی باشد و جمعا ۶ سالن با بیش از ۱۰۰۰ غرفه را شامل مـی شوند. درون بین سالن ها نورگیر مرکزی پارکینگ وجود دارد و برای رفتن بـه طبقات بالاتر مـی توان از مسیر دورتادور این نورگیر (رمپ ها) استفاده کرد، درون دو سر شمالی و جنوبی پارکینگ هم راه پله هایی تعبیـه شده اند کـه برای تسهیل درون بالا و پایین شدن از طبقات بـه شما کمک مـی کند.

از جمعه بازار پروانـه چه اجناسی مـی توانیم بخریم؟
از دست سازه های ساده و ارزان قیمت و عمدتا زیبا گرفته که تا فرش و گلیم های نو و کهنـه گران قیمت را مـی توانید درون این جمعه بازار پیدا کنید. لباس های مختلف کـه یـا بسیـار کار شده و گران قیمت هستند یـا بسیـار ساده و دهنی کـه حتی بدون الگو دوخته شده اند.

طبقه اول جمعه بازار عمدتا مختص فروش عتیقه جات، مجسمـه و ظروف مسی و مـیناکاری و لاله و شمعدان است، مـی توانید هر آنچه درون سالها پیش وجود داشته هست را پیدا کنید. گرامافون های مـیلیونی، صفحات موسیقی قدیمـی، ظروف عتیقه مثل سماور و سینی، انگشتر و کلکسیون های گران قیمت، کبریت، سکه، لاله و جاشمعی های قدیمـی و صندلی های لهستانی را مـی توانید درون سالن های شمالی و جنوبی این طبقه پیدا کنید. با اینکه عمده خریداران به منظور خرید صنایع دستی بـه اینجا مـی آیند ولی عتیقه فروش ها مشتریـان خاص خودشان را دارند.

طبقه دوم با تعداد زیـادی از غرفه هایی کـه به پارچه ها و لباس های ترکمن اختصاص دارد بر خواهید خورد. لباس های ترکمن کـه با رنگ های متنوع روی هم چیده شده اند و همـه کار دست هستند، رومـیزی های ملیله دوزی شده کـه از ۳ که تا ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر بسته بـه نوع و ابعاد و جنس کار مـی توانید خریداری کنید. همچنین فرش و گلیم و زیر اندازهای دست بافت قدیمـی یـا جدید را هم درون این طبقه از جمعه بازار خواهید دید.

ظبقه سوم این بازار نیز ویژه کارآفرینان جوان و اساتید و دانشجویـان و هنرمندان رشته های گوناگون هنری مـی باشد. تابلوهای نقاشی و خطاطی، مجسمـه های سیمـی و فلزی، دست سازه های چوبی، زیورآلات برنجی و رزینی، نمدی جات، و بسیـاری رشته های دیگر هنری درون این طبقه گرد هم جمع شده اند و هر یک بـه گونـه ای هنرنمایی مـی کنند

فروشندگان پروانـه چهانی هستند؟
در بازار پروانـه تعداد بسیـار زیـادی از ان و پسران جوان و هنرمند را مـی بینید کـه صنایع دستی خودشان را مـی فروشند. این صنایع دستی معمولا نسبت بـه فصل تغییر مـی کنند. مثلا این روزها  انواع بافت های زمسانی را مـی توانید، ببینید کـه بسیـار ساده و زیبا هستند و قیمت پایینی هم دارند. فروشندگان زن و مرد ترکمن کـه تعدادشان کم هم نیست، درون غرفه های خود لباس و شال و قالیچه های محلی ترکمنی زیـادی دارند. اکثر غرفه های طبقه اول هم کـه با تجربه ترین ها و با سابقه ترین های جمعه بازار بـه حساب مـی آیند معمولا آنتیک و عتیقه فروشان خیـابان منوچهری مـی باشند، و در کنار آنـها غرفه های متنوع دیگری هم بـه چشم مـی خورند.

خانم های مـیانسالی هم هستند کـه محصولات و لباس های دستدوز خودشان را مـی فروشند. تعداد فروشندگانی کـه از شـهرستان ها به منظور همان چند ساعت بـه تهران مـی آیند و حتی گاهی با لباس های محلی مـی نشینند هم کم نیست. اگر فروشندگان جمعه بازار بسیـار خوش اخلاق و خوش صحبت هستند. فضایی کـه مـی توانید مدت طولانی را با فروشندگانش صحبت کنید و از هم صحبتی و خرید از آنـها لذت ببرید.

خریداران چهانی هستند؟
در جمعه بازار هم فروشندگانی کـه چند سالی هست غرفه دارند شناخته شده هستند و هم تعداد زیـادی از خریداران، ان و پسران جوان کـه نگاه و ظاهر هنری دارند و چهره های شناخته شده و معروف هنری، جزو مشتریـان پروپا قرص اینجا هستند. البته تعدادانی کـه خانوادگی به منظور خرید بـه جمعه بازار مـی آیند هم کم نیست. بیشتر خریداران طبقات عتیقه فروشی آقایـان هستند اما اکثر خریداران بـه تمامـی طبقات سر مـی زنند. بخش دیگری از خریداران مغازه داران هستند کـه از جمعه بازار عمده خرید مـی کند و حتی به منظور هفته های بعدی سفارش های عمده مـی دهند.
مشتریـان توریست هم کـه هر هفته حتما چندتایی از آنـها را خواهید دید، با شناخت و برنامـه ریزی های قبلی به منظور خرید بـه جمعه بازار مـی آیند و اغلب سراغ خرید صنایع دستی خاص، لباس های محلی، رومـیزی های کار شده و عتیقه هایی با قیمت بالا مـی روند.

معمولا مـی توانید صنایع دستی کار شده را با قیمتی ارزان تر از فروشگاه‌های سطح شـهر خریداری کنید.

نکته دیگر اینکه اکثر غرفه ها کارت خوان سیـار دارند و کارت بانکی شما را قبول مـی کنند، ولی با این وجود بهتر هست مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید که تا به مشکل بر نخورید.

: اجاره غرفه بازارچه پارک لاله




[گشت و گذار درون جمعه بازار پروانـه - نشریـه بازار پروانـه اجاره غرفه بازارچه پارک لاله]

نویسنده و منبع: بازار پروانه | تاریخ انتشار: Wed, 11 Jul 2018 11:47:00 +0000